Homepage Slideshow
50703070_1988068234623195_9047965692745220096_o.png
kd_bilet_weekendowy_1178 x 439.jpg
https://kolejedolnoslaskie.pl/oferty-taryfowe/dolnoslaski-bilet-weekendowy/
faktystrona.png
Od rozkładu jazdy 2023/2024 zmienia się schemat połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Większość podróżnych będzie podróżować po liniach o tym samym numerze, jednak wprowadzone zmiany porządkują numerację linii w pociągach Kolei Dolnośląskich i Polregio.
Numeracja pociągów w Polsce stanowi nie lada zagwozdkę dla pasażerów. Przykładowo, dlaczego pociąg jedzie po linii D1, ale ma numer 66555?
Trzy-, cztero- oraz pięciocyfrowe numery pociągów pasażerskich są stosowane odpowiednio dla połączeń: międzynarodowych, krajowych i regionalnych. W ruchu krajowym dwie pierwsze cyfry w numerze pociągu przypisane są do poszczególnych rejonów, w których operują Zakłady Linii Kolejowych PKP PLK. Pierwsza cyfra przypisana jest do miejsca, z którego pociąg startuje, a druga cyfra – miejsca, do którego dojeżdża.
I tak pociągi w Warszawie mają numery 1, a w Gdańsku – nr 5. Zatem pociąg jadący z Warszawy do Gdańska będzie mieć numer zaczynający się od 15, a pociąg z Gdańska do Warszawy – numer 51. Pociągi na Dolnym Śląsku mają przypisany numer 6. Warto dodać, że cyfry 0 oraz 9 używane są bez przypisania do regionu – stanowią jedynie powtórzenie poprzedniego numeru. Zatem na Dolnym Śląsku możemy spotkać pociągi o numeracji zaczynającej się zarówno od 66, jak i 60, 69 i 96.
Schemat wojewódzki się zmienił
W naszym województwie, ze względu na mnogość linii kolejowych oraz szeroką ofertę przewoźników, dla wygody pasażerów wprowadzono również numery linii. Gdy jedziemy więc linią, której numer zaczyna się od 1 (D1, D10, D11, D12, D14), mamy gwarancję, że dotrzemy do Legnicy.
Z kolei liniami z numerami rozpoczynającymi się od 9 (D9, D90-96) dotrzemy do miejscowości w powiecie kłodzkim. Ponadto:
Zmiana numeracji
Schemat obowiązujący od 10 grudnia 2023 roku będzie uwzględniał wszystkie połączenia regionalne przewoźników: zarówno Kolei Dolnośląskich, jak i Polregio. Dzięki temu numeracja linii zostanie ujednolicona w całym województwie, bez względu na to, z usług którego przewoźnika skorzystamy.
– To bardzo dobra praktyka organizatora kolei, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, który nie tylko uporządkował siatkę połączeń, ale również dba o to, by taryfa za przejazdy była spójna pomiędzy przewoźnikami operującymi w naszym województwie. Staramy się zawsze naśladować sprawdzone wzorce, chociażby z Czech czy Szwajcarii, gdzie transport publiczny funkcjonuje na najwyższym poziomie – mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
W nowym schemacie pojawiły się również Świeradów-Zdrój oraz Karpacz. Do obu górskich kurortów po latach powrócą pociągi pasażerskie. Połączenia do Świeradowa-Zdroju będą miały premierę 10 grudnia 2023 roku, a do Karpacza – w 2024 roku.
– Od pięciu lat konsekwentnie przywracamy połączenia kolejowe do miejscowości, w których przed laty zostały one zlikwidowane. Koleje wróciły do Sobótki, Bielawy czy Lubina, ale nie zapominamy o tym, że Dolnoślązacy chcą również dotrzeć do najpopularniejszych turystycznie miejscowości w Karkonoszach – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.
Pociągi Kolei Dolnośląskich przez piętnaście lat swojej działalności obsłużyły ponad 100 mln pasażerów. Od 2023 roku składy tej spółki pokonują miesięcznie ponad 1 mln km.
żródło: Biuro Prasowe Kolei Dolnośląskich